Nødlanding i USA skyldes feil i understell?

N Flykræsj San FransiscoA1

Ett navigasjonssystem på flyplassen i San Fransisco var koblet ut, men dette er i seg selv ikke nok til at et boing 777 passasjerfly får problemer. Flytimen skal være svært flysikker, og det er fortsatt en gåte hvorfor flyet gikk for lavt inn for landing.

Merker på flystripen i San Franscisco indikerer at passasjerflyet fra Asiana Airline klart kom for lavt inn på flyplassen, like over sjøen. Dersom det allerede hadde oppstått en teknisk feil med understellet før landing, kan den lave høyden skyldes en improvisert prosedyre for nødlanding. Både nesehjul og resten av understeller ble slått av i det flyet buklandet på flystripen. Men alt skal ha fortonet seg normalt for passasjere inntil kort tid før landing. Det meldes nå om to døde og nærmere hundre sårede. Blant dem er 12 kritisk skadet, så dødstallene kan stige. En brann utviklet seg foran i flyet og fanget inn store deler av flykroppen fra innsiden. De omfattende skadene på flykroppen som er lett synlige på bilder i media, skyldes en brann som utviklet seg etter at passasjerene hadde kommet seg ut av flyet.

På en pressekonferanse på San Fransico flyplass kl. 01.00 natt til søndag, norsk tid, sa FBIs talsmann, David Johnsen, at det foreløpig ikke var funnet tegn på terroangrep.

Et passasjerfly, en boing 777 fra Asiana Airline, som kom fra Sør-Korea,  fikk etter landing brann ombord i flyet som hadde 291 passasjerer og 16 kabinansatte. Men vitner til ulykken skal ha sett en ildkule fra flykroppen i landingsøyeblikket. Denne flytypen holdes for å være meget sikker. Det skal først ha utviklet seg til en brann i fremre del og på høyre side av flyet, etter at det første gang slo ned på flystripen lørdag kveld (norsk tid). Haleroret skal så ha slått ned i bakken først. Hele maskinen gikk så skrått opp i luften i en bue, krenget over til venstre og gikk i bakken med et smell. Svart røyk veltet opp, og fremre del av flyskroget har synlige brannskader, primært i takkonstruksjonen. 61 amerikanske statsborgere var ombord. I tillegg var det mange fra Sør-Korea, kinsere og fra andre asiatiske land.

Det er bilder som dette fra innflygingen til landingsstripen på flyplassen, som viser at flyet kom svært lavt inn over sjøen til flyplassen. Halen på flyet skal slått ned først, og blitt revet av. Teknisk sett kan dette være en del av landsprosedyre under nødlanding der en på forhånd vet at landingshjulene er satt ut av spill.

Det er bilder som dette fra innflygingen til landingsstripen, som viser at det havarerte flyet kom svært lavt inn over sjøen til flyplassen. Halen på flyet skal slått ned først, og blitt revet av. Teknisk sett kan dette være en del av landsprosedyre under nødlanding der en på forhånd vet at landingshjulene er satt ut av spill.

 

Sanitetspersonell fra den amerikanske kystvakten som har en base i umiddel nærhet av flyplassen har tatt hånd om personer som bl.a. er sendt til Stanford Hospital, sier Corrine Gaines til lokale medier. Ytterligere skader på personell er ikke offentliggjort. Observasjoner som er gjort av bakkepersonell og personer som så flyet lande, viser skiftevis til at haleroret slo i bakken og at de fremre hjulene på flyet kan ha hatt problemer under innflygning og landing. Røyk slo opp samtidig som flyet tok bakken. Mest røyk ble registrert frem og til høyre på flykroppen. Først svart røyk, senere hvit.

På fotos sees mange passasjerer som selv går bort fra flyet, mens mange andre får behandling på stedet. Store deler av flykroppen var imidlertid synlig inne i røyk, som etter en tid ble slukket. Men som opprinnelig velter ut og opp fra på flyet. Los Angeles Times meldte at røyken var synlig i store deler kystområdet i San Fransisco. Runtinemessig undersøkes flyet raskt for om mulig å identifisere om det dreier seg om en terrorhandling.

Siste: Bilder som nå vises på amerikanske TVskjermer viser en hel flykropp uten haleparti. Svart røyk kom opp fra det som kan være den indre motorturbin på høyre side av flyet, eller fra høyre side av cockpiten.

N Flykræsj San FransiscoA2

 

 

N FlykræsjA3Flykropp

Fortell om Norgesavisen - Del med dine venner

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

Din støtte betyr veldig mye for Norgesavisen.no - et ekte alternativ til ensrettet mediedekning!

Om forfatteren

Roy Vega

Bakgrunn fra forsvaret, fra akademiets verden som faghistoriker (cand. philol) og pedagog, med farstid fra journalistisk arbeid i dags- og ukepresse; ellers som kåsør, guide og blogger.