Bompenge-betaling har økt 966% siden 1991

1
Økningen i antall elektroniske bomstasjoner har eksplodert, og utgjør nå en gigantisk pengemaskin.

I følge en rapport fra Opplysningsrådet for Veitrafikk har økningen i bompenger, målt i antall kroner, økt 966 prosent siden 1991. Og økningen forsetter. Det høye prisnivået i dette feltet har blitt en gigantisk inntekstskilde, samtidig som det har blitt langt enklere å etablere bomstasjoner. Bruk av elektroniske bomstasjoner har eksplodert over hele landet. En familietur fra Trøndelag til Kristiansand dyrepark over Vestlandet koster nå nærmere 2000 kroner, tur retur. Regjeringens anmodning om feriere i eget land vil følgelig bli målt opp mot pris på flybilletter til langt fjernere, og ikke minst billigere strøk av verden.

Økningen i antall elektroniske bomstasjoner har eksplodert, og utgjør nå en gigantisk pengemaskin.
Økningen i antall elektroniske bomstasjoner har eksplodert, og utgjør nå en gigantisk pengemaskin. I fjor betalte hver enkelt personbil hele 3950 kroner i bompenger. I 2011 var beløpet 2950 kroner, altså tusen kroner lavere.

 

12,5 milliarder kroner betalte vi på norske riks – og fylkesveier i bompenger  i fjor. Det tilsvarer hele 3950 kroner per personbil, som kommer som tillegg til årsavgifter og høye, statlige skatteinntekter på brennstoff. I 2011 betalte hver bilist 9,1 milliarder kroner i bompenger, hvilket tilsier 2950 kroner per personbil. Dette gir en økning på tusen kroner bare siden 2011, og økningen synes å fortsette. Statens vegvesen tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikk (OFV) er for høye.

Statens vegvesen rykket ut senere mandag og hevdet at OFVs oppstillinger over her ikke bare viser innbetalte bompenger, men også midler overført fra bomselskapene til Statens vegvesen. Dette inkluderer både bompengeinntekter og midler fra selskapenes låneopptak. Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken kommenterer dette slik i VG:

– OFV tar selvkritikk på at vi har kommet i skade for å bruke tall som både inkluderer faktisk innbetalte bompenger og bompenger som bilistene må betale i tiden fremover. Det er ikke i vår interesse å gå ut ned feil opplysninger, sier han til VG. Solberg Thorsen presiserer imidlertid at alle tall OFV har brukt i sine beregninger er hentet fra Statsbudsjettet for 2013, nærmere bestemt fra tallene som Samferdselsdepartementet selv har oppgitt, i en proposisjon til Stortinget.

– Det er riktig at de 12,5 milliardene er en prognose for midler stilt til rådighet fra bompengeselskapene til Statens vegvesen. I Statsbudsjettet fremgår det ikke tydelig at den summen er noe annet enn det bilistene skal betale. Her kan departementet og Statens vegvesen med fordel bli tydeligere og mer presise i kommunikasjonen, uttaler Solberg Thorsen til VG. Der står saken. Avvikene behøver med andre ord ikke være store i forhold til de opprinnelige tallene.

Statens Vegvesen har på egne nettsider foreløpige regnskapstall for 2012 som viser at norske bilister bare har betalt inn 7,3 milliarder kroner i 2012 via landets 47 bompengeprosjekter. Antallet er imidlertid økende. Tallene som tidligere er oppgitt skal også inkluderer fire bompengeselskap som krever inn avgift for ferje og lokal drivstoffavgift i Tromsø. En foreløpig kan være at de som steller med slike tall ikke er helt på det rene med de faktiske tallene er, bortsett fra at de er veldig store. Ett eller annet sted sitter det vel noen og vet eksakte tall, får vi tro.

Opprør mot bompenger på Fosen
På Fosen i Sør-Trøndelag har 83-årige Edna Otterstad nektet å betale bompenger, og gått til frontalangrep både på statsminister Jens Stoltenberg og fylkeskommunale myndigheter, i en konflikt som trolig havner i rettslokalene. Den offensive Edna har helt bevisst latt bompengeregningene gå til inkasso og møter gladelig i Rissa forliksråd. 83-åringen nekter helt konsekvent å betale på bomveiprosjektet “Fosenvegene”, og syns avgiftene er alt for høye.

-Det er blodpris, bommen er satt opp på feil sted og jeg må forskuttere en vei som trolig ikke kommer før jeg har gått bort, sier en kamplysten Edna Otterstad til Adresseavisen. Flere fra samme område nekter nå å betale bompenger. De viser også til at en ny veibom i området er satt opp på feil sted, og at kostnadene knyttet til den nye bompasseringen er meningsløs. Sylvia Miller fra Bjugn møtte 18. juni i forliksrådet fordi også hun helt konsekvent har nektet å betale bompengeregningene. Nå bærer det trolig ting Tingretten både med henne og ikke minst 83-årige Erna Otterstad.

 

 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her