De glemte krigshelter: “The businessman of God”

0
56

Foruten Kopernikus er religiøse vitenskapelige et neglisjert tema i moderne historieskriving. Den trolig største utelatelsen er amerikanske Robert G. LeTourneau. Med avgjørende krigsinnsats og nær 300 patenter deler Norgesavisen ekslusivt den utrolige historien bak “The Businessman of God”.

Fra null til gull

Robert Gilmour LeTourneau ble født I Richford, Vermont, i 1888 (d. 1969). Robert droppet ut av skolen allerede etter 6. klasse, og der begynner også den utrolige historien. LeTourneau flyttet først til Oregon som 14-åring for å jobbe på jernverk, senere til San Fransisco. Etter jordskjelvet I San Fransisco I 1906 ble han mer kjent med mekanikk og elektronikk etter å ha jobbet for krigsmarinen. Den etter hvert så bereiste LeTourneau skulle opparbeide seg praktisk erfaring og kunnskap som senere ble viktig.

Pastoren som reddet alt

Etter å ha investert alle sparemidler til å etablere et selskap med en kollega, ble han gjeldsslave som følge av kollegaens alkoholisme. Dystre fremtidsutsikter førte LeTourneau til kirken. Den lokal pastoren lyttet til LeTourneaus fortvilelse og forklarte senere at Gud trenger kristne businessmenn også, og at det er mulig å tjene Gud uten å være aktivt misjonerende eller pastor selv. Pastoren anbefalte LeTourneau å satse på oppfinnelser og maskinbygging. Møtet skulle vise seg å lede til massiv suksess. Letourneau høstest stor suksess med stadig større og mer effektive kraner, bulldosere og lassbærere etter første verdenskrig. Han etablerte en rekke fabrikker i USA, men også utenlands i eksempelvis Australia. LeTourneau ble millionær I dollar på 30-tallet, og bestemte seg for å gi 90 prosent av all profitt til kirken og misjonsarbeid. Det handlet ikke om hvor mye kirken skulle få, men hvor mye jeg burde gi skal han ha sagt til sin kone Evelyn Peterson. LeTourneau holdt bibelstudier for arbeiderne på fabrikkene sine, og det bidro til å overvinne hans frykt for offentlige taler.

Viktigheten og forståelsen av pastorens innsats gjenspeiles i hva han fortalte sin kone siden:

By accepting God as your partner, there is no limit on what can be achieved” - R.G LeTorneau.

For å sette perspektiv på LeTourneau sin suksess og utvikling tjente han I 1932 rundt 50.000 dollar årlig, seks år senere nær 1,5 millioner. Etter 2. verdenskrig brukte han mer og mer tid på misjon og etablerte kristne privatskoler (også i Afrika og Sør-Amerika), offentlige taler, og etableringen I samarbeid med sine kone av “University Leatourneau” I Texas i 1946.

Krigsinnsats

LeTourneau spilte en helt avgjørende rolle for de allierte under 2. verdenskrig. Mer enn 70 prosent av alle tyngre landfartøy brukt I krigen var tegnet og bygget av RG LeTourneau INC. Alt fra Bulldosere, veiskraper, mobile transportkraner, ulike typer flytransportere, mobile bærebruer samt ulike maskiner for skog- og kullindustrien var frukter av hans utrettelige arbeid. Verdt å nevne er også det elektriske, selvkjørende hjul som ble vist for første gang i 1958 (et anleggshjul med en elektrisk motor sentralt). Dessuten var den første ofshore oljeplattformen bygget av LeTourneau for Texas Oil.

Gjennom sitt liv fikk LeTourneau mer enn 30 medaljer og diplomer for oppfinnelser og utvikling av tungmaskineri. Han var hele livet sammen med sin kone Evelyn som fødte seks barn, hvorav ett døde kun tre måneder gammelt. Etter et omfattende hjerneslag I mars 1969 sovnet han inn tre måneder senere. Bedriften ble drevet videre av hans eldste sønn. Ifølge tidligere prosessingeniør I LeTourneau INC, Bart McCoy, siterte Robert hyppig; “There is never big mountains, only small machines” - R.G LeTourneau. Dette gjenspeiles den dag I dag da hjullasteren LeTourneau L-2350 offisielt er verdens tyngste med en totalvekt på 400 tonn. (Guinness Rekordbok 2014)

Skribent: Anders Biringvad | Foto: Retired Roadruner

Hjelp oss nå ut til flere lesere med våre innlegg

Kr.
Kontakt opplysninger

Kredittkort opplysninger
Denne betalingen er sikret og kryptert via SSL

Faktura opplysninger

Donasjons beløp: Kr. 100

INGEN KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR