Norske matvarer 86% dyrere enn i EU

Mens Norge fremstår som verdens dyreste land, ligger dagens Polen på et prisnivå ned mot 30% av Norge.

Norske matvarer er ikke bare Europas dyreste, men også verdens dyreste, nå med hele 86% over normalpris i EU-landene. Norge kneiser opp i en klasse for seg, prismessig, i en omfattende undersøkelse fra EUs statistikkontor, Eurostat. Undersøkelsen er offentliggjort gjennom Statistisk sentralbyrå (SBB), Prisnivået er nå så høyt at det forlengst har passert en smertegrense. Samtidig med denne undersøkelsen kommer nemlig meldingene om at turistene svikter Norge i år. Hoteller over store deler av landet varsler om færre bestillinger enn i fjor. Prisnivået og er ikke uvesentlig årsak til dette, i en tid da europeere flest ikke sløser med penger. Aller minst i verdens dyreste land.

Mens Norge fremstår som verdens dyreste land, ligger dagens Polen på et prisnivå ned mot 30% av Norge.
Mens Norge fremstår som verdens dyreste land, ligger dagens Polen på et prisnivå ned mot 30% av Norge. Lønningene i EU ligger 50% eller lavere i forhold til Norge. I praksis betyr dette at Norge sliter tungt med kostnadsnivå og konkurranse-evne i forhold til øvrige Europa og resten av verden.

Basisvarer som egg, melk og ost er ekstremt kostbare i landet vårt, i forhold til EU-landenes priser, nå hele 86% over gjennomsnittlig prisnivået i de 27 EU-landene, målt ut fra felles valuta. Også alkoholfrie drikkevarer har samme høye prisnivå i Norge. I kombinasjon med lønnsspiral og høyt avgiftsnivå parkeres nordmenn inn i kostnadsrammer som forplanter seg til alle varer og tjenester, der oljepenger og trygdeordninger utgjør redningsplanker, enn så lenge. Uten en slik backup ville det i dag sett dystert ut. De skyhøye matvareprisene vil nok komme inn som et moment i årets valgkampen.

 

Denne grafiske fremstillingen, som viser at Norge ligger som versting, 86% over gjennomsnittlig prisnivå i EU, er dårlig reklame for Norge, foran en turistsesong som  i år ser veldig dårlig ut for landet vårt.
Denne grafiske fremstillingen, som viser at Norge ligger som versting, 86% over gjennomsnittlig prisnivå i EU, er dårlig reklame for Norge, foran en turistsesong som i år ser veldig dårlig ut for landet vårt.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her