Putins “Gazprom Inc.” kan snart gå konkurs

1
Putin sikret seg ett av verdens største gassreserver, da den russiske delelinjen i Barentshavet ble bøyd vestover i strid med alle grunnleggende prinsipper fo rinternasjonal havrett. Putins eventyr i nord var imidlertid langt mindre støtende enn det som nå pågår i sør, ved Krim i Ukraina.

USA og deler av Europa har begynt presset mot Putin-regimet, og det kan være et spørsmål om timer før noen trykker på Putins ømmeste tær: Sanksjoner mot hans egne oligarker, som råder over et snitt på 200 – 300 selskaper hver (!), hvorav mange proxy-selskaper i utallige land.

Stråmenn, mafie-karteller og et sant villniss av konti over hele globusen inngir også en økonomisk avhengighet i Putins rike: Det må være flyt i transporten av penger skal dette systemet holde. Helt samtidig kan EU velge å sanksjonere Russland på andre måter, med utvidet visumnekt og annet.

Oligarkene som har rislet seg og sine ut over prakteiendommer, datchaer  og hotellsuiter i en rekke vestlige land, vet ikke om de har adgang til sine konti når de våkner fredag. Deres karteller er stort sett synonymt med toneangivende russisk mafia, der humøret svinger sterkt. Bare en slik eventualitet som en utilgjengelig konto og sperrede transaksjoner kan faktisk  alene få flere til å snu seg vekk fra Putin, i det lojaliteten til pengesekkene er større enn til hans redesignede KGB-regime.

Putins makt er slett ikke grenseløse. Tvert i mot: Russisk økonomi er kraftig på hell, og Putin-regimets ukrainske eventyr kan føre hans lederskap enda nærmere stupet. Det er mer enn nok av dem som vil ta Putins plass. Vladimir Putin og hans indre sirkler i Kreml har bygd seg opp på et gigantisk konsept for salg og transport av naturgass til Europa, som også inkluderte store kilder i Iran og Irak.

Putin sikret seg ett av verdens største gassreserver, da den russiske delelinjen i Barentshavet ble bøyd vestover i strid med alle grunnleggende prinsipper fo rinternasjonal havrett. Putins eventyr i nord var imidlertid langt mindre støtende enn det som nå pågår i sør, ved Krim i Ukraina.
Putin sikret seg ett av verdens største gassreserver, da den russiske delelinjen i Barentshavet ble bøyd vestover i 2010, i strid med alle grunnleggende prinsipper for internasjonal havrett. Putins eventyr i nord var imidlertid langt mindre støyende enn det som nå pågår i sør, ved Krim i Ukraina.

I tillegg kom en voldomt sveip i Barentshavet, hjulpet fremover av norske venner. Resultatet ble en av verdens fremste gassreservoir, Hjalmar Johansen-høyden – nå omdøpt til Fedynsky-feltet på det som av en eller annen mystisk grunn havnet på russisk side av midtlinjen. Et russisk kjempekupp i det stille, i det grenselinjen – stikk i strid med alle prinsipper for internasjonal havrett – ble strukket akkurat tilstrekkelig vest til at 90% av alt gasspotensiale i Hjalmar Johansen-strukturen plutselig lå på russisk side! Det var Putins “Gazprom Inc.” som var ute og gikk i nord, som nå – i sør, på grunnene inn mot Krim i Svartehavet. Vi kan trolig ta nedtelling før Putins militære fartøy fosser inn i Svalbardbassenget.

Den sørlige rørgaten gjennom Svartehavet er allerede i ferd med å bli lempet på plass. I arktis – fra det som plutselig ble til russisk Barentshav  i 2010 –  skal Putin-Russland kjøre gassrør  fra den norske gavepakken i Barentshavet gå ned gjennom nordvetslige Russland til Europa. Igjen: En av verdens største gassforekomster.

Putins offensive oligarker har gjort en rekke strategiske oppkjøp i sentrale Europa knyttet til viktig logistikk, transport og lagring av naturgass. Intensjonen har vært å veve inn EU i et betydelig økonomisk og maktpolitisk avhengighetsforhold. Gass, som i tidens fylde også kommer fra Iran, i strie strømmer gjennom russiske rørgater, med Gazprom stadig i en monopolsituasjon, på transport og videresalg.

Konseptet er like imponerende som overveldende, objektivt sett. Men Putin er helt avhengig av et medgjørlig og dynamisk europeisk marked for å nå sine mål i det økonomiske feltet. Nå kan den samme Putin ha skutt seg selv i beinet på Krim, uten at hans spetsnaz-styrker egentlig bidrar til annet enn å hjelpe han bakover i landskapet: Organisasjonen for sikkerhets og samarbeid i Europa (OSSE) har ettertrykkelig slått fast at søndagens høyprofilerte folkeavstemning på Krim er ugyldig, med henvisning til grunnleggende folkerett.

Bare Thorbjørn Jagland og Europarådet står igjen med en implisitt legitimitet i retning av Putin, siden Jagland gjennom det som er av medier har uttalt at Europarådet nå skal “vurdere legitimiteten” i den i bokstavelig forstand minelagte folkeavstemningen. Slik har Jagland og co. slett ikke utelukket at folkeavstemningen minst er 50% legitim, for alt det vi ikke vet – for gammelt venneskaps skyld?

Europarådet har et problem, i møte med OSSE, EU og NATO, når det gjelder å vurdere legitimiteten i det som nå skjer på Krim. Jagland vil nemlig ikke få turnert slutninger og konklusjoner i sitt råd før lenge etter folkeavstemningen, og akkurat det fremstår som fordummende slik sutasjonen nå er. Der Vesten behøver å snakke med ett nebb. Vladimir Putins “Gazprom Inc” er i kraftig motvind. Hva denne karen har begitt seg ut på er ikke godt å vite.

John F. Kennedy flatet ut i Grisebukta i et mislykket forsøk på å slå ut Fidel Castro etter hans kommunistiske kupp på Kuba. Analytikere har senere kommer fram til at Kennedy manglet kritiske røster i egen stab, som kunne ha fortalt at denne aksjonen egentlig var dum, og alt for dårlig fundert. Nå sitter en Vladimir Putin i Moskva og drømmer seg bort, i en blind tro på at hans eget gassgrep skulle være tilstrekkelig til å nøytralisere Europa i forsøk på å kneble strategeiske deler av Ukraina. Det haster med å få på plass et stort transittområde for gass på Krim, for å få kabalen til å gå opp, slik den gjorde så glatt i Barentshavet nylig, i parløp med Jonas Gahr Støre og daværende statsminister Jens Stoltenberg. Norge er naivt. Så naiv er ikke USA og store deler av Europa, som er mer bevisst den 500 årige elendighetshistorie som ligger i rett linje bak Vladimir Putin.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her