Stabil borgerlig dominans i desember-måling

0
13

De borgelige regjeringspartiene har stabilisert seg og konsolidert sin posisjon foran det nye året. En fremgang på 1,9 % for Arbeiderpartiet på VGs måling ligger klart innenfor marginene, som en kan forvente etter et par, tre måneder i regjeringsposisjon. Med 42,2% for Høyre og Frp til sammen, og 35,3 for Arbeiderpartiet bikker det meste i borgerlig favør for tiden.

Senterpartiets indre oppgjør og opprør mot seg selv vil trolig hekte partiet fra Arbeiderpartiet, og med et SV som forlengst har stabilisert seg på sperregrensen er mye av løpet kjørt. Arbiederpartiets nettverk vil nok i tiden som kommer sette mye inn på å gjøre sine hoser grønne i Senterpartiet. Dette skriver imidlertid VGs Erlend Skevik i avisens  nettutgave om meningsmålingen, 2. juledag:

Med en fremgang på nesten 2 prosentpoeng fra målingen i november øker Arbeiderpartiet forspranget til sine konkurrenter på borgerlig side.

Det er mulig VG, som har valgt å legge begge benna godt inne på Arbeiderpartiets banehalvdel de siste årene, ønsker å blåse en smule håp inn i den sosialistiske leiren. Men stort sett er det ikke annet enn Edward Snowden, Vladimir Putin og den forgjettede klimakrisa igjen.

På toppen av LO sitter Fagforbundet og legger strategier for neste års lønnsoppgjør, i en klar, ideologisk motivert konfrontasjonslinje. Den kampanjen som kommer derfra vil dominere i mediebildet, slik det politiske hegemoniet nå ligger i sentrale redaksjoner. Men selv ikke dette er nok til å gi noe fraspark for et Arbeiderparti som ikke kom i mål i stortingsvalget, til tross for et fullstendig dominerende mediesystem i ryggen, der Amedia (nesten 100 aviser), TV2 (entydig redaktør og redaksjonsdominans i favør av AP) og NRK (Rød-rødt i direksjon, divisjonsledelse og i redaksjonene). Aftenposten, Dagbladet (redaktør John Arve Markussen) og Dagsavisen må legges til på samme side.  At det har blitt slik skyldes nok en bevisst politisk fortføring fra dem som misliker borgerlig politikk for alt hva det er verd.

Nå vil mye endre seg i mediehusene i Oslo i de to årene som kommer. Det handler mye om økonomi som halter stygt på grunn av manglende møtepunkter og dialog i forhold til konsumentene, som ikke bare stemmer SV og Arbeiderpartiet. Nå gjelder det på den borgerlige siden å skape entusiasme, framdrift og klar retningsanvisning. Sosiale medier er et stort aktivum som ikke lar seg styre slik som sentrale nyhetsredaksjoner i dette landet. Dessuten må nok partienes egen pressetjeneste i langt større grad ta høyde for det nokså spesielle politiske medielandskapet i dette landet.

Her er detaljene i resultatene fra VGs partibarometer for desember:

Ap: 35,3 (1,9)
Frp: 14,3 (-0,6)
Høyre: 25,8 (-0,6)
KrF: 5,1 (-1,0)
Venstre: 4,6 (-0,1)
SV: 4,0 (-0,1)
Sp: 4,8 (0,1)
Rødt: 1,4 (0,2)
MDG 3,4 (0,3)
Andre: 1,3 (0,1)

INGEN KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR